Amsterdam mot alla odds
Dag 1, 14 juni:
Vi kravlade upp vid halv sex och möttes av gråa moln och ett regn som föll i stadig ström från himlen. Vädret tyckte, med bestämdhet, att det var dags för oss att lämna landet.
Det var så otroligt skönt att få skjuts av Zsuzsannas son, Marre (tack). Han och Zsuzsanna hämtade oss vid sju och vid halv åtta var vi redan på plats på Arlanda.
Och får veta att vi är på en standby lista.
What?!
Det är garanterat ett bra sätt att få blodet att pumpa med större iver än vanligt. Samtal vid incheckningsdisken:
Vi: Det kan inte vara möjligt att vi är i standby, vi måste flyga till Amsterdam i dag.
Flygvärdinnan: Öh, jo, det är möjligt. Ni har slumpats ut (hon fick det att låta så positivt).
Vi: Hur löser vi detta?
Flygvärdinnan: Jaa, det kanske finns ett flyg klockan 17.00 idag.
Vi med chock i rösten: Fem?!! Ska vi vara här hela dagen? Vänta lite, sa du kanske?
Enligt vattenprover är nyttjandet av narkotika den högsta i EU.
Det går att bli passivt påverkad om man är i slutna rum med rökare, så förhoppningsvis klarar vi ev. drogtester då vi i huvudsak höll oss ute i friska luften.
De prioriterar verkligen kundernas känsla av att vara uppe på högre höjder.
Innan vi attackerade Rijksmuseumet så passade vi på att ta en kopp kaffe i parken och studera folk.
Det är så otroligt roligt att göra etnografiska studier...
Och vi upptäckte även hur kreativa grässtrån kan vara.
Noshörningen Clara och Zsuzsanna som gick förbi av en slump just när kortet togs...
Lite makabert med hundar och kråkor som gnager på en död kuse som dog av kylan.
Jag måste säga att den här lilla prylen väckte känslor...välgjord, detaljrik och fruktansvärt obehaglig.
Dåtidens propaganda?
Moofågel?
Den här tavlan tyckte jag om..det var dessutom en av de mycket få kvinnliga konstnärerna som mot alla odds lyckades bli kända.
Vi hade en jättefin eftermiddag trots den omtumlande starten och hann till och med bussen till vårt hotell utan att behöva vänta.
Frid och fröjd...tills jag satte mig på mina glasögon...
De var sneda och vinda men Fredriks vana fingrar fixade det.
Vi är på väg och det känns skönt!
Skickar Eleonora och kissarna massa kraft.
I morgon...Lima!
Tillbaka till hemsida:

Kommentarer
Skicka en kommentar