Sandbergsbestigning i Atacama öknen
Jag sov som en klubbad säl efter onsdagens äventyr.
Eftersom vår buss mot Nasca och Puno skulle åka först klockan 13.45 så hade vi en hel förmiddag att slå ihjäl i Huacachina.
Jag började med att ta på mig en kjol, stack ut näsan och konstaterade att det var kallt och bytte snabbt om.
Det är så synd att min spanska är obefintlig.
Vi använde armar och fötter för att kommunicera med servitören under frukosten...det är ett universalspråk som ofta fungerar som substitut.
Våra tyska damer på hotellet hade gjort en tidig tur upp på de stora sanddynerna och vi bestämde oss för att göra det samma.
Ambitionen var god, men det var ca 200 m upp vilket var läskigt brant. Sandryggen var dessutom minimal.
Bredvid oss swoshade sandboardåkare ner på löpande band.
Huacachina ligger i den stora Icaöknen, som i sin tur är en del av den enorma Peruansk-Chilenska kustöknen (även kallad Atacama–Sechura-ökensystemet).
Det innebär att sanden och ökenlandskapet i princip sträcker sig längs Stillahavskusten från norra Peru hela vägen ner genom Chile.
Det är med andra ord lätt att gå vilse och ge gamarna underhållning.
Området mellan Huacachina och Ica är idag nästan sammanvuxet genom förorter, hotell, vingårdar och jordbruksmark.
Oasen känns isolerad, men vi är bara 10–15 minuter från stadskärnan i Ica som har över 280 000 invånare.
Det var intressant att läsa om att det runt Huacachina finns några av Sydamerikas högsta sanddyner, vissa över 500 meter höga...
Samtidigt syntes spåren av människor som trotsat farorna och gått hela vägen.
Vi åt lunch på ett litet lokalt hak och vandrade sen till Peru Hop Bussen som ska ta oss till Nasca och Puno.

Kommentarer
Skicka en kommentar